Kemalpaşa Organize Sanayi Bölgesi Mahallesi, Gazi Bulvarı No: 150 Kemalpaşa / İzmir

Geleneksel olarak “Ambalaj nedir?” diye baktığımızda; işlenmiş veya taze gıdaların kalitesinin taşırken, depolarken, satışa sunulurken ve saklanırken, kısacası tüketicilere ulaşana kadar geçen zamanda korunması için çeşitli malzemelerden yapılan ürünlerdir. Ambalaj tasarımı yapılırken, ürünlerin kendi özelliklerine uygun ambalaj malzemeleri ile korunması son derece önemlidir. Gıda ambalaj teknolojisi şimdiye kadar, gıdaların kalitesini koruyacak, tüketicilere sağlıklı, fiziksel hasar ve biyolojik bozulma gibi etkilere maruz kalmamış ürünler sunabilmeyi sağlayacak ambalaj malzemeleri geliştirmek amacıyla çalışmaktadır.

Günümüzde tüketicilerin sağlık konusunda gelişen hassasiyetleriyle birlikte daha az işlenmiş daha sağlıklı ve daha taze özellikteki ürünleri daha uzun raf ömrü ile talep etmeleri; internetten alışverişin artması ve pazarların artık uluslararası boyuta ulaşması gibi gelişmeler esnek ambalaj çözümlerinde yeni arayışlar ortaya çıkarmıştır.

Akıllı Ambalaj Nedir?

Akıllı ambalaj teknolojisi, tüketicilere paketlenmiş gıdanın kalitesi ve güvenliği konusunda bilgi sağlayan bir sistemdir.

Akıllı ambalajların kalitede enzimsel değişikliklere, zaman-sıcaklık ölçümüne ve mikrobiyolojik aktivite ölçümüne bağlı olmak gibi çeşitli çalışma prensipleri vardır. Örneğin zaman-sıcaklık indikatörüne sahip ambalajlar genelde soğutulmuş veya dondurulmuş gıdalardaki sıcaklık ihlalleri konusunda, etikette oluşan renk değişikliği aracılığı ile kullanıcıları bilgilendirir. Biyosensör teknolojisine sahip ambalajlar ise üründe mikroorganizma gelişmesi hakkında tüketiciyi bilgilendirir. Akıllı ambalajların; Zaman-Sıcaklık İndikatörleri, Polimer Bazlı İndikatörler, Difüzyon Bazlı İndikatörler, Enzimatik Bazlı İndikatörler, Tazelik İndikatörleri, Biyosensörler, Patojen İndikatörleri şeklinde çalışma şekli ve amaçlarına göre çeşitleri vardır.

Gelecekte, ambalajlardaki bu teknolojinin daha da ileri seviyelere ulaşacağı; son kullanma tarihi yaklaştığında sesli uyarı verme ve tüketiciyi kendine çekmek için reyonda güzel koku yayma gibi özelliklere sahip ambalaj teknolojilerinin geliştirileceği düşünülmektedir.

Ambalajlarda Artırılmış Gerçeklik Kullanımı

Artırılmış gerçeklik, bilgisayarda oluşturulan bir görüntüyü kullanıcının gerçek dünya görüşü üzerine ekleyerek yapay ve gerçek dünya arasında birleşik görüntü sağlayan teknolojiye verilen isimdir. Kısaca gerçek dünyanın bilgisayar aracılığıyla zenginleştirilmesi ve değiştirilmesidir.

Bu teknoloji günümüzde oyundan pazarlamaya, tıptan eğitime ve hatta otomotive pek çok alanda yaygınlaşmaktadır. Ambalaj dünyası da bu teknolojiden faydalanılan sektörlerden biridir.

Artırılmış gerçekliğin akıllı telefonlarda kullanılmaya başlamasıyla birlikte şirketler kullanıcılarına farklı deneyimler yaşatmak, marka sadakati oluşturmak, rakip markaların tüketicilerini çekebilmek gibi pek çok amaçla bu teknolojiyi kullanmaya başladılar. Ayrıca artırılmış gerçeklik sayesinde markaların, ürünlerini daha kolay tanıtıp, ürün içerikleri, avantajları, kullanım şekilleri gibi pek çok içeriği videolar aracılığıyla kolay ve dikkat çekici şekilde kullanıcıyla paylaşabilmelerini sağlaması da artırılmış gerçekliğin ambalaj tasarımında kullanılmasında etkili olan önemli unsurlardır.

Artırılmış gerçekliğin ambalaj tasarımları üzerinde kullanımının önemli avantajlarından biri de görme engelli kişilerin bu teknoloji sayesinde mobil telefonları aracılığıyla ürün ambalajını okutarak, ürün içeriği ve bilgilerini sesli olarak dinleyebilmelerini sağlayabilmesidir.

Ambalaj Tasarımı ile Oyunlaştırma Nasıl Olur?

Ambalaj üzerinde oyunlaştırma, artırılmış gerçeklik teknolojisi sayesinde kolaylıkla uygulanabilmektedir. Basit oyunlar ve videolar mobil uygulamalar sayesinde kolayca ambalaj etiketlerinde kullanılabilmektedir. Böylece markalar, tüketicilerin özellikle çocukların hem ilgisini çekebilmekte hem de tüketiciyle oyun yoluyla etkileşime girebilmektedir. Ayrıca puan toplama, ödül kazanma gibi pazarlama teknikleri de bu yolla gerçekleştirilebilmektedir. Markalar için bu teknolojinin imkanları sayesinde hem marka bilinirliğini hem de sadakatini artırmak hedeflenmektedir.


3 min read
Share this post